Lite hönsinfo...

Den 4.e januari åkte jag och min granne till Alingsås för att hämta tuppen Benny. Han är en appenzeller likasom mina andra höns fast en blåspättad. Efter en del trasslande hittade vi hem till Ulf där tuppen fanns. Det visade sig att han (Benny) hade varit i slagsmål och han var ganska blodig men vid gott mod. Han ska få vara tillsammans med några av mina unghönor och med lite tur kan det bli helblå och helsvarta kycklingar.



När vi kom hem fick han först vara med alla dom andra hönsen o tupparna, men det gick inte så bra så han fick flytta till eget boende med 3 av hönorna. Nu mår han som en prins och är så duktig och snäll.

När vi var i Alingsås gick jag runt och tittade på alla andra höns o tuppar som Ulf hade och det var ett par som han hade tänkt sälja. Ett jättefint par av rasen Barnevelder. Åååå vad jag blev sugen att även ta med dom hem, och då blev det så. Dom fick heta Barney och Bea. Det roliga med den sorten är att de värper bruna ägg, så efter ca 1 vecka fick jag mitt första bruna fina ägg.

Här är en fin bild på Bea.



Och här är hennes första ägg som ligger bredvid ett ägg från mina appenzeller.



I dag när jag höll på med städningen hos hönsen upptäckte jag att en av appenzellerhönorna inte verkade må bra. Det var Beata som såg trött ut och det lät rossligt när hon andades. Jag fixade då till en liten del i hönshuset som jag skärmade av med kompostgaller, där hon får vara några dagar. Hoppas hon piggnar till snart bara.

























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0