Vårsådden på plats...

I morse hörde jag talgoxen vårspela. Underbar start på morgonen. Det har varit plusgrader de senaste dagarna och det har tagit rejält på snön. Det går åt rätt håll :-)....

I går var jag flitig värre. Först gjorde jag en rejäl storstädning i badrummet i källaren. Skrubbade och skurade allt från tak till golv med såpa. Det luktar så rent o gott i hela källaren nu.

Sedan lagade jag till en riktigt smarrig middag, lammfile och lammkotletter. Såååå mumsigt.

Tog sedan fram alla fröpåsar (det blev ganska många) och sorterade ut dom som skulle sås nu och vilka som får vänta någon månad. Det blev 20 olika sorter som jag petade ner i jorden och 5 sorter som får vänta ett tag till.
Det är alltid lika spännande att se hur många sorter som gror. Det brukar bli mer än jag egentligen har plats för, men jag kan ju alltid göra några nya rabatter och så är det kul att ge bort plantor också.
Sådden står nu i vardagsrummet, men sedan flyttar jag ner den i källaren när fröna har grott.




Det vita som syns på bilderna är Perlit. Ska vara bra vid sådd och kan även blandas i krukorna efteråt så att det blir mer luft åt rötterna. Jag har aldrig prövat detta förut men det ska vara bra, har jag hört.



Här under syns mina änglatrumpeter som jag drivit upp från frön.




Jag har också tagit upp de växter som har övervintrat i källaren, bl.a. fuscia och änglatrumpeterna. Det är faktiskt första året som jag lyckats hålla liv i fusciorna, och så himla kul när det kommer små gröna bladämnen.
Så här ser det ut nu på övervåningen.





Svårt att få med på kortet men man ser i allafall att det är små gröna skott på de torra grenarna.



Här har tagit rejält med fart på fusciaplantan.



I källaren är pelargonerna på gång och även mina "potatisblommor".



Tur att jag har tre våningar som jag kan sprida ut allt på ha ha ha.......

Att våren närmar sig kan man också se på krukväxterna i fönstrena. Dom börjar också vakna efter vintern och har tagit fart med att bilda nya blad.

Även katterna är villigare att gå ut nu, jätteskönt eftersom det har varit ett evigt rensande i kattlådan i vinter. Lite tråkigt är det förstås eftersom jag matar småfåglarna och katterna har stenkoll på fågelbordet. Igår såg jag att en fågel fick sätta livet till. Jättesynd, men det är ju inte mycket att göra. Katter är ju jägare.

I morgon ska jag avslöja min hemlis här på bloggen. Ska bli såååååå spännande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0