Kackel i hönshuset äntligen....

Nu har man gått från tanke till verklighet. Hönshuset har nu blivit bebott av 5 fina hönor och 2 tjusiga tuppar. Det är inte viken sort som helst, utan en lite mer ovanlig som har en "punkfrisyr" :-).
Jag var lite orolig inför natten om dom skulle frysa, men det verkar ha gått hur bra som helst. Redena som jag byggt är redan accepterade och sittpinnarna har utnyttjats precis som det var tänkt. Det syns väldigt tydligt var dom har sovit.
I går höll jag i en av hönorna för första gången i mitt liv, inte alls som jag föreställt mig, hon var jättelugn bara jag väl fått tag i henne. Det var hönan Maja (som mitt lilla goa barnbarn Maja döpt henne till) som är guld/svart som fick utstå detta.

Visst är hon fin.....




Nu väntar jag på att mina 2 andra barnbarn Alvin och Julia ska döpa "sin" höna/tupp. Kan det bli Alvin och Julia dom kommer att få heta tro :-)...

Här ståtar en av silver/svart hönorna. Av dom har jag 4 st. Jättefin hon också, eller hur...



Här är hela "gänget...



Mina 2 fina tuppar inspekterar redena....



Stilig kille...som jag tror blir den som kommer att bestämma i hönshuset....han kukelikuar mest...



Min andra stiliga "kille" i hönsflocken...fiiiiiin....



Jag är faktiskt väldigt nöjd med mitt nya hönshus, blev riktigt snyggt o bra plus att hönsagänget verkar tycka det också. Det var från början ett utedass och ett mindre förråd. Om det här fungerar bra med hönsen kanske jag gör om hela uthuset till hönshus.

Här är sovplatsen och den var väl nyttjad den första natten.



Utgången till hönsgården. Den öppnar jag inte ännu eftersom det är en massa snö kvar, och att jag vill att dom vänjer sig vid hönshuset först. Vill tro att det kan vara bra.



Ska bli kul att se när jag får mina första ägg. Kan nog bli idag......


Kommentarer
Postat av: Annelie Holm

Grattis till dina fina hönor och tuppar. Hur gamla är dom? Vi kallar dessa höns för luvhöns. Dom ser ut att trivas mycket bra.Lycka till med hönsen.

Kram från syrran

2011-03-27 @ 11:27:11
URL: http://pionen.blogg.se/
Postat av: Jag en hönsmamma...

Tack o tack =)

Dom är 1 år gamla och började värpa i december. Jag fick tag i dom i Vingåker. En kille som skulle flytta till Norge sålde dom. Har ni köpt några ännu?

2011-03-27 @ 12:22:49
Postat av: Annelie Holm

Nej vi har inte köpt ngra ännu, vi är inte klara med ombyggnationen ännu. Det är inte säkert att det blir klart till sommaren, vi rustar inne just nu.

Kram från syrran.

2011-03-29 @ 15:39:35
URL: http://pionen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0